De treinverbindingen tussen Birmingham en Manchester naar Londen nemen af naarmate het aantal passagiers daalt
09 Nov 2020
Terwijl het passagiersaantal daalt tijdens de tweede lockdown van Engeland, verliezen twee belangrijke intercity-treinroutes van en naar Londen een derde van hun expresdiensten.
Vanaf 14 november zal Avanti West Coast zal de verbindingen van Euston naar Manchester Piccadilly en Birmingham New Street verbreken van drie treinen per uur naar twee.
Momenteel vertrekken beide steden elke 20 minuten in elke richting van en naar London Euston.
Maar de treinoperator schakelt niet over op een halfuurdienst; om dat te doen, zou de hele dienstregeling van de hoofdlijn aan de westkust moeten worden herzien. In plaats daarvan wordt een op de drie bestaande vertrekken van en naar elke stad geschrapt.
Van Londen naar Manchester zal de dienst op het hele uur - Stoke-on-Trent, Macclesfield en Stockport - niet rijden.
De trein rijdt 20 minuten later normaal, met een stop in Milton Keynes Central en een extra stop in Macclesfield, waardoor de reis met een paar minuten wordt verlengd.
Het vertrek om 40 minuten over het uur, via Crewe, Wilmslow en Stockport, rijdt normaal.
Naar Birmingham New Street wordt de trein om drie minuten over elk uur stopgezet.
A woordvoerder van Avanti West Coast zei: "Diensten tussen Londen en Manchester / Birmingham veranderen van drie treinen per uur in twee.
" Hoewel we het momenteel niet zien, willen we onze service garanderen blijft veerkrachtig als het personeelsverzuim toeneemt.
"We hebben gezien dat de vraag naar passagiers de afgelopen weken is afgenomen, dus we kunnen onze dienstregeling wijzigen terwijl we er toch voor zorgen dat we kunnen voldoen aan de sociale behoeften van klanten op afstand.
"We blijven al onze andere routes en bestemmingen bedienen met ongeveer dezelfde dienstregeling als we nu gebruiken, en we raden klanten altijd aan Kijk op onze website voordat ze op reis gaan. ”
The Independent begrijpt dat het voorstel afkomstig is van Avanti West Coast in plaats van van het Department for Transport.
Mark Smith, de voormalige manager van British Rail die oprichtte het internationale spoorwegportaal Seat61.com zei: "Tien jaar geleden maakte de modernisering van de West Coast-hoofdlijn een ongekende 'hoogfrequente' dienstregeling mogelijk met drie treinen van Londen naar Manchester en Birmingham elk uur.
"Lockdown heeft de passagiersaantallen gedecimeerd, dus het is volkomen verstandig om het aantal treinen, waarvan er veel grotendeels leeg rijden, terug te schroeven."
De treinexploitant zei: "Iedereen die door deze wijzigingen wordt beïnvloed, die heeft geboekt rechtstreeks contact met ons op, wordt via e-mail gecontacteerd. ”
Passagiers die reizen tussen Euston, Milton Keynes, Coventry en Birmingham kunnen ook kiezen uit goedkopere, maar langzamere diensten van London Northwestern.
Bovendien verbindt Chiltern Railways London Marylebone met Birmingham via Banbury.
Av anti West Coast, een joint venture tussen FirstGroup uit Aberdeen en Trenitalia uit Rome, nam op 8 december 2019 de West Coast-hoofdlijnconcessie over van Virgin Trains.
Samen met andere voormalige spoorwegconcessies wordt de operatie uitgevoerd. ondersteund onder een Emergency Recovery Measures Agreement (ERMA). De kosten voor de belastingbetaler om het netwerk draaiend te houden, bedragen ongeveer £ 25 miljoen per dag.
Totdat de beperkingen vanaf 3 december worden opgeheven, zullen naar verwachting zeer weinig passagiers worden beïnvloed door de vermindering van de frequenties.
Het aantal passagiers is gedaald tot een fractie van het niveau van 2019 sinds het begin van de coronaviruspandemie. Alle vooruitzichten op herstel in Engeland zijn nu omgekeerd onder de tweede lockdown.
De regels stellen: "Niemand mag de plaats verlaten of zich buiten de plaats bevinden waar hij leeft zonder redelijk excuus." P >
Het vermoeden is dat mensen niet zullen reizen, hoewel er vrijstellingen zijn voor reizen voor onderwijs, zorgtaken en werk waar dit niet vanuit huis kan worden gedaan.
Voordat de tweede lockdown van Engeland werd aangekondigd, Nigel Harris , redacteur van Rail magazine, zei: "Post-Covid hebben we waarschijnlijk geen driemaal per uur Euston-Manchester service nodig."
Lees meer
Wat u moet weten aangezien Avanti het overneemt van Virgin Trains p>
Avanti, de meest ironische naam om de treindienst aan de westkust te geven
Virgin Trains is een les in hoe je met succes een spoorlijn kunt besturen