Er is een nieuw juridisch drama rond de softserve-machines van McDonald's
24 Apr 2021
McDonald's voortdurend kapotte softijsmachines staan opnieuw in de schijnwerpers. Nadat eind 2020 het nieuws brak over de toenemende populariteit van Kytch - een apparaat van derden dat de prestaties van de softijsmachine van de keten kan verbeteren - kwam McDonald's naar verluidt tussenbeide om het jonge technologiebedrijf dat het maakt te saboteren. Als gevolg hiervan kan de fastfoodgigant worden geconfronteerd met een rechtszaak.
APPLE INC.
AAPL
▼ 134.00 -0.32 -0.24% CONSTELLATION BRANDS, INC.
STZ
▼ 239.27 -1.31 - 0,54% TESLA, INC.
TSLA
▲ 736,80 +7,40 + 1,01% AMAZON.COM, INC.
AMZN
▼ 3,340,67 -0,21 -0,01%
De softijsmachines waren al in de krantenkoppen lang voordat Kytch verscheen. De apparatuur, geproduceerd door een bedrijf genaamd Taylor en officieel bekend als de "Taylor C602", is notoir onbetrouwbaar en een vaste clou bij klanten op sociale media. Sommigen beweren dat het bijna onmogelijk is om een softijs te krijgen bij hun plaatselijke McDonald's, omdat die noodlottige machines vaker wel dan niet "buiten dienst" zijn. In maart, toen de derde federale stimuleringscheque werd uitbetaald, twitterden honderden McDonald's-fans een versie van de grap dat ze hun $ 1.400 zouden doneren om hun lokale Mickey D's softijs te repareren. Een jaar daarvoor scoorde McDonald's zelf bijna dertigduizend likes met een Tweet die zijn eigen machines belachelijk maakte.
GERELATEERD: McDonald's werkt samen met de meest populaire popband ter wereld
Dat was in augustus 2020. Maar binnen drie maanden veranderde de houding van de keten schijnbaar met nieuws over het nieuwe apparaat van een derde partij, dat gemakkelijk de softijsmachine zou kunnen "hacken" en repareren. De technologie is ontwikkeld door Kytch, een in Californië gevestigd bedrijf dat mede is opgericht door het technische echtpaar Melissa Nelson en Jeremy O'Sullivan.
Sommige franchisenemers van McDonald's zagen Kytch als een broodnodige oplossing voor hun soft serve-problemen en begon het apparaat snel te gebruiken. Ze wachtten immers al jaren op een systeembrede oplossing, maar McDonald's kwam nooit wat ze beloofden. Wat ze overbleven, waren dure machines waarvan de innerlijke werking voor hen niet toegankelijk was, tenzij ze door Taylor goedgekeurde distributeurs inhuurden om duur onderhoud en reparaties uit te voeren. Aan de andere kant bood Kytch in feite gebruiksvriendelijke tools voor het diagnosticeren en, in sommige gevallen, voorkomen van defecten aan softijsmachines.
Het evangelie van Kytch werd wijd en zijd verspreid onder McDonald's-operators toen Tyler Gamble, een prominent lid van de National Owners Association (de grootste conferentie van McDonald's franchisenemers), onderschreef het afgelopen oktober. Daarna verkocht Kytch ongeveer 500 apparaten, en tegen het einde van het jaar zullen er naar verwachting nog eens 500 worden verkocht. Aangezien de totale markt voor apparatuuroplossingen van Taylor uit ongeveer 13.000 McDonald's-locaties bestaat, kende het bedrijf een geweldige start.
Maar het kwam allemaal tot stilstand op 2 november, toen McDonald's - schijnbaar uit het niets - heeft een franchise-brede kennisgeving uitgegeven die winkeleigenaren ontmoedigt om Kytch te installeren en hen adviseert dat het gebruik van het apparaat hun garanties bij Taylor ongeldig zou maken. De volgende dag kondigde een vervolgmail van McDonald's de release aan van Taylor's eigen "Taylor Shake Sundae Connectivity" - een gebruikersinterface-apparaat dat qua concept vergelijkbaar is met Kytch.
Een woordvoerder van McDonald's bevestigde Eat This, Niet dat! dat het bedrijf hun franchisenemers in feite waarschuwde dat het gebruik van Kytch de garanties bij Taylor ongeldig zou maken, en wees ook op mogelijke veiligheidsrisico's. "De software van Kytch bevat een functie voor bediening op afstand, en met deze functie denken we dat iedereen die onze softijsmachines schoonmaakt, bedient of repareert (zoals restaurantpersoneel of onderhoudstechnici) mogelijk gewond kan raken als de apparatuur op afstand wordt ingeschakeld." zei het bedrijf in een verklaring.
McDonald's bevestigde ook dat er een nieuwe gepatenteerde "connectiviteitsoplossing" in de maak is, die momenteel wordt getest op enkele tientallen locaties in het hele land. Met de technologie kunnen restaurantmanagers sms-updates ontvangen van hun softijsmachines wanneer er een probleem is en gegevens verstrekken om ze soepel te laten werken.
De makers van Kytch vermoeden echter vals spel - alleen McDonald's kondigde hun eigen zeer vergelijkbare apparaat aan nadat Kytch al op de markt was geweest. Maar de restaurantketen ontkent Kytch te hebben gekopieerd en stelt dat "we al een aantal jaren verschillende mogelijkheden onderzoeken om de betrouwbaarheid te verbeteren in samenwerking met Taylor."
De contracten van Kytch verbieden franchisenemers van McDonald's om de technologie te delen met derden. feesten. Als, zoals Nelson en O'Sullivan denken, Taylor erin slaagde toegang te krijgen tot een Kytch-apparaat (wat het bedrijf niet heeft ontkend), zou het zijn geweest met de hulp van een franchisenemer van McDonald's. Zoals ze aan Wired onthulden, vermoeden de Kytch-makers dat verschillende van hun McDonald's-klanten hun contracten hebben geschonden, waaronder met name Gamble, en ze zijn van plan om rechtszaken tegen hen aan te spannen.
Behalve individuele franchisenemers, vertelde O'Sullivan de publicatie dat Kytch van plan is "elke schuldige partij volledig ter verantwoording te roepen" en interesse toonde om McDonald's en Taylor voor de rechter te brengen. Wat er van de aanhangige rechtszaken zal komen, valt nog te bezien.
Van hun kant ontkent McDonald's elk vergrijp. "Er is hier geen samenzwering. We kiezen apparatuur en leveranciers waarvan we denken dat ze de franchisenemers, restaurantpersoneel en klanten van McDonald's het beste van dienst zijn", luidt hun verklaring.
Vergeet niet aan te melden voor onze nieuwsbrief om het laatste restaurantnieuws rechtstreeks in uw inbox te ontvangen.
Noot van de redacteur: dit artikel is bijgewerkt met opmerkingen van McDonald's.
Lees het originele artikel over Eat This, Dat niet!