Union kondigt stakingen Heathrow aan en beweert dat de luchthaven ‘tot stilstand komt’
17 Nov 2020
De luchthaven Heathrow zal tijdens een reeks stakingen in december "tot stilstand komen", beweert de vakbond Unite.
Vakbondsleden, waaronder brandweerlieden, ingenieurs, campusbeveiliging, bagageoperaties, operationele en luchtmachtmedewerkers stemden met 85 procent voor stakingen op de drukste luchthaven van het VK.
Ze zijn van plan om op 1 en 14 december 24 uur te stoppen met werken, met een stopzetting van 48 uur vóór Kerstmis op 17 en 18 december.
Het geschil gaat over wat Unite de plannen van Heathrow Airport Ltd noemt "om zijn 4.000 werknemers te ontslaan en opnieuw in dienst te nemen tegen sterk verminderd loon".
Unite zei dat de staking "effectief zal eindigen de luchthaven ”.
De regionale coördinerende officier van de vakbond Wayne King zei:“ Werknemers ondernemen stakingen als een direct gevolg van de brute voorstellen van Heathrow Airport om hen te ontslaan en opnieuw in dienst te nemen tegen sterk gereduceerde lonen.
"De luchthaven gebruikt de Covid-19-pandemie als een rookgordijn om de lonen van arbeiders permanent te verlagen.
" Unite heeft verschillende alternatieve ive suggesties om de personeelskosten op tijdelijke basis te verlagen, die allemaal summier door het management zijn afgewezen.
“De manier waarop werknemers, die al extreme niveaus van stress en angst ervaren, worden behandeld door HAL's management, toont aan dat ze blijkbaar al hun tactische en diplomatieke vaardigheden van Donald Trump hebben geleerd.
“Deze stakingsactie zal ongetwijfeld veel overlast veroorzaken voor passagiers en vrachtafleveringen die de luchthaven gebruiken, maar dit is puur een resultaat van de verschrikkelijke behandeling van werknemers door het bedrijf. ”
Een woordvoerder van Heathrow zei:“ “Het is zeer teleurstellend dat Unite heeft besloten om tijdens de ergste crisis stakingen te ondernemen om de luchtvaartsector te treffen. p >
"Onze focus was het beschermen van banen - daarom hebben we elke eerstelijns collega die er een wil een baan aangeboden tegen een marktconform salaris boven het London Living Wage, zelfs ondanks een verlies van meer dan £ 1,5 miljard aan onze zaken tot nu toe dit jaar.
"We geloven niet dat dit str ike actie is nodig, maar we zullen nu uitgebreide rampenplannen activeren die de luchthaven gedurende deze periode open en veilig zullen houden. ”
De luchthaven zegt met haar aanbod gedwongen banenverlies te voorkomen.
Los daarvan heeft de GMB-vakbond gezegd dat 3.000 grondpersoneel in dienst van Swissport zal worden ontslagen - en dat de overheid gedeeltelijk de schuldige is.
Nadine Houghton, GMB National Officer, zei: "Dit is een verwoestende klap voor duizenden van onze leden.
“Een deel van de schuld moet bij de regering liggen voor het negeren van de behoeften van de economie voordat ze op het laatste moment een gierende ommezwaai maakt.
"Maar uiteindelijk worden duizenden nu geconfronteerd met het vooruitzicht van een vreugdeloze kerst zonder baan dankzij de hardnekkige houding van Swissport."
Een woordvoerder van Swissport zei: "Als reactie op de ernstige en aanhoudende impact van de uitbraak kondigde in juni plannen aan om het personeelsbestand van Swissport in het VK met 4.556 te verminderen.
Na een uitbreiding Na landelijk overleg met vertegenwoordigers van GMB en Unite hebben we dit cijfer aanzienlijk kunnen verminderen, met ongeveer 1.300 banen. We hebben nu helaas circa 2.020 gedwongen ontslagen en circa 1.181 vrijwillige ontslagen bevestigd.
“Als reactie op een sterke daling van het vluchtvolume, na bevestiging van hernieuwde lockdown-maatregelen, zullen we gebruik maken van de Coronavirus Job Retention Scheme ( CJRS) in het hele VK voor die collega's die in november weer aan het werk gaan.
“Aangezien het CJRS is uitgebreid om levensvatbare banen te beschermen, kunnen we helaas geen gebruik maken van het CJRS in het geval van de bevestigde circa 2.020 gedwongen ontslagen. Helaas weten we dat het vluchtvolume dat nodig is om deze banen levensvatbaar te maken, momenteel niet bestaat. We staan voor een aantal jaren van moeilijk herstel en we moeten ons concentreren op de banen die we hebben weten te verminderen om een stabiele en betrouwbare partner te blijven. "
" Dit was een zeer moeilijke beslissing en we begrijp dat het onmetelijk moeilijker zal zijn voor degenen die het bedrijf verlaten. Dit is geenszins een weerspiegeling van de kwaliteit van het werk van onze bekwame en toegewijde collega's. Het is een feit dat dit de meest uitdagende periode is waar onze branche in decennia mee te maken heeft gehad en helaas is het niet een situatie die alleen door hard werken kan worden aangepakt. "